تَراز و شاخص جایگاه اجتماعی

تَراز و شاخص جایگاه اجتماعی خداوند متعال در قرآن کریم سوره مبارکه حجرات آیه ۱۳ می فرمایند : « إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَ اللَّهِ أَتقاکُم » « همانا گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست »
با استناد به آیه فوق که حکم بَیِّن عقلی نیز بوده معیار و شاخص کرامت انسانی تقوا می باشد و تمام عالم محضر خداوند متعال می باشد .
سوال ، تقوا چیست ؟
جواب : تقوا یعنی زندگی در چهار چوب عقل و شرع مقدس که عدالت و سلامت اجتماعی را به دنبال داشته و تامین کننده سعادت دنیوی و اخروی بشر است .

نکته : مشکل اینجا است که بعضی از ما انسان ها نمی خواهیم در نزد خداوند متعال دارای کرامت و احترام باشیم و ترجیح می دهیم در نزد مردم ولو به غلط اعتبار اجتماعی کسب کنیم و به عبارت دیگر جایی که نظر مردم با نظر خداوند متعال در تعارض بود ما نظر مردم را خواهیم پذیرفت و طبق آن عمل خواهیم کرد چون نظر مردم برای ما مهم تر از نظر خداوند متعال شده است ؛ حال اگر مردم معیار ها و ملاک های ارزش گذاری را بدانند و اشتباه نگیرند وضعیت فرق خواهد کرد و دیگر جایی برای هنجار شکننان و خاطیان در جامعه وجود نخواهد داشت .
نظر مردم تا جایی مهم و قابل قبول است که در تعارض با احکام الهی نباشد و گر نه اعتباری نخواهد داشت ، فلذا معیار و ملاک های ما در ارزش گذاری ها هرچقدر به معیار و ملاک های الهی نزدیک باشد جامعه در صراط مستقیم قرار خواهد گرفت ، و اگر معیار و ملاک های غیر الهی مبنای ارزش گذاری جامعه قرار گیرند جامعه به همان سمتی پیش خواهد رفت و به همان هدفی خواهد رسید که در مسیر آن قدم بر می دارد ، البته چون این قدم های انحرافی کوچک دیده می شوند ، مهم به نظر نمی رسند اما در دراز مدت که از صراط مستقیم فاصله گرفتند به هنجار و بحران تبدیل خواهند شد .
کسانی که تبعیت در احکام الهی از مرجع تقلید متخصص را مورد نقد و استهزاء قرار می دادند و آن را تشبیه به تقلید کور کورانه و طوطی واری بدون تعقل می کردند حال با دیدن مدل مو ، لباس و رفتار فلان بازیگر ، خواننده و یا فوتبالیست غربی بلافاصله شروع به تقلید از او می کنند و تحت عنوان مُد گرایی و به روز بودن به هر چیزی تن می دهند بدون اینکه حتی از چیستی کاری که انجام می دهند مطلع باشند ، و جالب اینجا است که علت و حکمت را صرفا از احکام الهی مطالبه می کنند .

با عدم تبیین و نهادینه کردن تقوا در جامعه اسلامی با معیارهایی کذایی تحت عنوان مارک ، برند و کلاس مواجه خواهیم شد چون جبهه مقابل خدا و حقیقت در قالب شعارهای فریبنده دموکراسی محض و لیبرالیسم به ترویج معیار ها و ارزش های پوشالی خود در شکل و شمایل مختلف پرداخته است ، و دراین صورت نهادینه کردن تقوا در بطن جامعه میسر نمی شود مگر با دو راهبرد دفاع و تهاجم ، دفاع از ارزش ها با تبیین و تفهیم آن در جامعه و استراتژی تهاجمی برای به چالش کشیدن  تفکرات و  اندیشه های پوچ غربی و باورهای متحجرانه جهان سومی . . .

Comments

  1. نا کی می خواید شعار بدین برادر بس دیگه به قول آقای روحانی زمان احساسات گذشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.