تَراز و شاخص جایگاه اجتماعی

خداوند متعال در قرآن کریم سوره مبارکه حجرات آیه ۱۳ می فرمایند : « إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَ اللَّهِ أَتقاکُم » « همانا گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست »
با استناد به آیه فوق که حکم بَیِّن عقلی نیز بوده معیار و شاخص کرامت انسانی تقوا می باشد و تمام عالم محضر خداوند متعال می باشد .
سوال ، تقوا چیست ؟
جواب : تقوا یعنی زندگی در چهار چوب عقل و شرع مقدس که عدالت و سلامت اجتماعی را به دنبال داشته و تامین کننده سعادت دنیوی و اخروی بشر است .

نکته : مشکل اینجا است که بعضی از ما انسان ها نمی خواهیم در نزد خداوند متعال دارای کرامت و احترام باشیم و ترجیح می دهیم در نزد مردم ولو به غلط اعتبار اجتماعی کسب کنیم و به عبارت دیگر جایی که نظر مردم با نظر خداوند متعال در تعارض بود ما نظر مردم را خواهیم پذیرفت و طبق آن عمل خواهیم کرد چون نظر مردم برای ما مهم تر از نظر خداوند متعال شده است ؛ حال اگر مردم معیار ها و ملاک های ارزش گذاری را بدانند و اشتباه نگیرند وضعیت فرق خواهد کرد و دیگر جایی برای هنجار شکننان و خاطیان در جامعه وجود نخواهد داشت .
نظر مردم تا جایی مهم و قابل قبول است که در تعارض با احکام الهی نباشد و گر نه اعتباری نخواهد داشت ، فلذا معیار و ملاک های ما در ارزش گذاری ها هرچقدر به معیار و ملاک های الهی نزدیک باشد جامعه در صراط مستقیم قرار خواهد گرفت ، و اگر معیار و ملاک های غیر الهی مبنای ارزش گذاری جامعه قرار گیرند جامعه به همان سمتی پیش خواهد رفت و به همان هدفی خواهد رسید که در مسیر آن قدم بر می دارد ، البته چون این قدم های انحرافی کوچک دیده می شوند ، مهم به نظر نمی رسند اما در دراز مدت که از صراط مستقیم فاصله گرفتند به هنجار و بحران تبدیل خواهند شد .
کسانی که تبعیت در احکام الهی از مرجع تقلید متخصص را مورد نقد و استهزاء قرار می دادند و آن را تشبیه به تقلید کور کورانه و طوطی واری بدون تعقل می کردند حال با دیدن مدل مو ، لباس و رفتار فلان بازیگر ، خواننده و یا فوتبالیست غربی بلافاصله شروع به تقلید از او می کنند و تحت عنوان مُد گرایی و به روز بودن به هر چیزی تن می دهند بدون اینکه حتی از چیستی کاری که انجام می دهند مطلع باشند ، و جالب اینجا است که علت و حکمت را صرفا از احکام الهی مطالبه می کنند .

با عدم تبیین و نهادینه کردن تقوا در جامعه اسلامی با معیارهایی کذایی تحت عنوان مارک ، برند و کلاس مواجه خواهیم شد چون جبهه مقابل خدا و حقیقت در قالب شعارهای فریبنده دموکراسی محض و لیبرالیسم به ترویج معیار ها و ارزش های پوشالی خود در شکل و شمایل مختلف پرداخته است ، و دراین صورت نهادینه کردن تقوا در بطن جامعه میسر نمی شود مگر با دو راهبرد دفاع و تهاجم ، دفاع از ارزش ها با تبیین و تفهیم آن در جامعه و استراتژی تهاجمی برای به چالش کشیدن  تفکرات و  اندیشه های پوچ غربی و باورهای متحجرانه جهان سومی . . .

۱ نظر
  1. اصلاحات

پیام خود را بنویسید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی