اگر حقیقت تبیین نشود عدالت به مسلخ خواهد رفت!

(قابل توجه دلسوزان انقلاب خصوصاً حامیان دکتر جلیلی و...)

امیرالمؤمنین علی علیه السلام در تعریف عدالت می‌فرمایند: «العدل وضع کل شیء فی موضعه و إعطاء کل ذی حق حقه» به عبارت ساده یعنی: «هر چیزی را در جا و جایگاه خودش قرار بدهیم و حق هر صاحب حقی به آن داده شود». این تعریف به وضوح بیان می‌کند که هر چیزی جا و جایگاهی دارد! که نه تنها مختص خودش بلکه آن چیز یا کس نیز مستحق آن جا و جایگاه است! لذا برای اینکه هر چیزی یا کسی را در جا و جایگاه خود قرار بدهیم باید ابتدا جا و جایگاه آنها را خوب بشناسیم وگرنه ممکن است با قرار دادن چیزی یا کسی در غیر جا و جایگاه خودش خسارتی بیافرینیم که به سادگی قابل جبران نباشد! در ادامۀ حدیث نیز تصریح می‌کنند که هر حقی صاحبی دارد! و باید حقوق به صاحبان آنها داده شود، پس حق صرفاٌ گرفتنی نیست بلکه دادنی هم هست! ضمناً این تعریف از عدالت و گره زدن وجودی آن به حقیقت بیانگر این است که اساس عدالت بر اصل حقیقت بنا می‌شود و اصولاً بهرۀ وجودی عدالت از ذات حقیقت است لذا اقامۀ عدالت بدون آگاهی از حق و تبیین حقیقت ممکن نیست.

اگر حقیقت تبیین نشود عدالت به مسلخ خواهد رفت!

و سئل (علیه السلام) ایهما أفضل العدل أو الجود؟ فقال علیه السلام: «العدل یضع الامور مواضعها و الجود یخرجها من جهتها، و العدل سائس عام، و الجود عارض خاص، فالعدل اشرفهما و افضلهما». از امیرالمؤمنین علی علیه السلام سوال شد که عدالت برتر است یا جود و بخشش؟ امام علی علیه السلام فرمودند: «عدل، هرچیزى را در جاى خود قرار مى‌دهد ولى سخاوت و بخشش آن را از مسیرش خارج(فراتر) مى‌کند. عدالت، قانونى است همگانى ولى جود و بخشش جنبۀ خصوصى دارد، بنابراین، عدل، شریف‌تر و افضل‌تر است». این کلام شریف از امیر کلام که امیر حکمت و منطق هستند نیز چنان روشن است که نیاز به تبیین ندارد. لکن دقت و تأمل به یک نکتۀ فنی این سخن گهربار بسیار راه گشا خواهد بود. و آن نکته، تفکیک کاربست، حکمت و ثمرۀ عملی سخاوت و بخشش در حوزۀ حقوق خصوصی و کاربست، حکمت و ثمرۀ عملی عدالت و قانون در حوزۀ حقوق عمومی است. لذا در مسائلی که جنبۀ اجتماعی دارند و خصوصاً در سطح سیاسی که مؤثر در حقوق عامۀ مردم می‌باشند تساهل، تسامح و اغماض عامل تخطئۀ عدالت و بسترساز ظلم و فساد خواهد شد.

مخلص کلام! ناظر بر مواجه با کسانی‌ که مدت‌ها به شخص دکتر جلیلی تهمت عدم پاسخ به تماس شهید سیدحسن نصرالله، عدم پذیرش توصیۀ رهبری و غیره و غیره مبنی بر کناره گیری از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم به نفع آقای قالیباف را زدند و همچنین علیه انقلابیون اطراف و حامی* دکتر جلیلی دروغ‌ها بستند و از هیچ تهمت و تخریب و حتی تمسخری نیز دریغ نکرند! به صراحت عرض کنم؛ الان بعد از کلی صبر و هزینه شدن اسلام، انقلاب، نظام و مردم و دمیدن مدام و بغض آلود خطی مشکوک در آتش تخریب و تفرقه، دیگر سکوت جایز نیست! و باید این خط مشکوک و منشاء آن صریح‌تر و البته با کمال انصاف و سنجیده رسوا شود و خط فکری و مصادیق عینی آنان نیز برای مردم روشن و تبیین گردد، وگرنه با این روندی که این جریان از خود نشان داده معلوم است که دست بردار نیست و حاضر به تحمیل هزینه بیشتر بر انقلاب و مردم نیز هست. لذا اگر افشا نشوند ممکن است که دامنۀ خسارات را از جبهۀ انقلاب داخلی به جبهۀ مقاومت و جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی ایران نیز بکشانند!

ناگفته نماند؛ به موعظه‌های شبه اخلاقی افرادی که بعد از این همه خسارت و بی اخلاقی که جنابشان در مواجهه با این بی عدالتی‌ها نظاره‌گری و سکوت پیشه کرده بودند ولی اکنون و در بزنگاه روشن شدن حقیقت و اقامۀ عدالت با وسط نشستن و شماتت طرفین و همچنین همسنگ کردن آنان به دنبال ژست فراجناحی هستند نیز خیلی اعتنا نکنید! چون عدم جهاد تبیین و روشن نکردن صحنه موجب و منجر به این خواهد شد که انحراف و فساد و خسارات ناانقلابی‌ها که نقاب انقلاب زده‌اند در افکار عمومی به پای انقلاب و نظام و حتی رهبری نوشته شود! باور کنید که تببین انحرافات این خط فکری و خسارات این جریان مبتذل بسیار سخت‌تر از تبیین انحراف متحجرین واپسگرا و متجددین واداده است! چون اگر متحجرین صرفاً نقاب دین و تقدس به رخ می‌کشند و متجددین نقاب ملی‌گرایی و توسعه می‌زنند، این طیف و جریان که دچار التقاط نظری و مبتلا به وسط بازی عملی است با نقاب انقلاب و جمهوری اسلامی به مصاف می‌آید...!! بهترین باطل السحر حیل این جریان نیز رهنمودهای امام خمینی کبیر و امام خامنه‌ای عزیز می‌باشد.

در پایان از صراحت و تیزی تعابیر پوزش می‌طلبم، بیم آن داشتم که حق مطلب در میان لفافه ادا نشود...
*(حساب خطاهای هیجانی طرفداران طرفین خارج از محل بحث و اعتنا است)

۰ نظر
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

پیام خود را بنویسید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی