اقامه، یا تبلیغ؛ مسئله این است

 

♦️ در بحث مدیریت جامعه و هدایت مردم تئوری‌ها و رویکردهای مختلفی در میان علما و حوزویان وجود دارد که اجمالا به دو نوع کلان و فراگیر آن اشاره‌ای می‌کنیم.

▫️ مسئله مورد قبول همه‌ی علما و حوزویان این است که دین مبین اسلام برنامه جامع و سعادت بخش زندگی دنیوی و اخروی برای انسان‌ها می‌باشد.

▪️ اما مسئله مورد اختلاف در میان علما و حوزویان نوع و روش اجرا و پیاده کردن این برنامه جامع و سعادت بخش یعنی فرامین دین مبین اسلام در جامعه است.

🔸 یک نگاه صرفا قائل به تبلیغ، موعظه و توصیه این برنامه سعادت بخش برای مردم است و عملا برای اجرایی و پیاده شدن این برنامه در جامعه وارد فاز اجرایی نشده و پیگیر تحقق و نهادینه شدن آن در میان مردم نمی‌شود.

🔹 اما نگاه دوم ضمن تبلیغ و موعظه و توصیه این برنامه سعادت بخش، وارد فاز اجرایی و پیاده کردن آن در جامعه می‌گردد و پیگیر تحقق و نهادینه شدن همه شئون آن در میان مردم می‌شود و به سخنرانی اکتفا نمی‌کند.

✔️ تحقق تمدن نوین اسلامی متوقف بر غلبه گفتمانی نگاه دوم در میان نخبگان مخصوصا علما و حوزویان است.

🔺 کسانی می‌توانند یک برنامه را درست اجرا کرده و یک نقشه را صحیح پیاده کنند که اولا به آن اعتقاد داشته باشند، دوما آن را به خوبی بفهمند و سوما اراده و عرضه کار داشته باشند.

🔻 لذا حوزه علمیه ناگزیر است تا در راستای اقامه دین در جامعه توأم با تربیت تؤرسین‌ها و مروجین معارف اسلامی اقدام به تربیت سیاستمداران و مدیران توانمند نیز بکند.

👤 حسین کاوه ✍️

sollam

۰ نظر
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

پیام خود را بنویسید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی