پردازش مسئله چند بعدی استیضاح روحانی

1️⃣ اینکه آقای روحانی کفایت سیاسی لازم جهت سکان‌داری قوه مجریه جمهوری اسلامی را از دست داده است (به عقیده برخی از ابتدا نیز نداشته و اکنون مستحق محاکمه است) بر کسی پوشیده نیست، حتی بر حامیان سینه چاک دیروزش! آنقدرهم این مسئله با کارنامه 7ساله دولت واضح و روشن شده است که نگارنده اقامه دلیل جهت اثبات این مدعا را توهین به شعور مخاطب می‌داند. بگذریم...

2️⃣ اما اصلی‌ترین مسئله‌ای که به ماجرای برکناری روحانی با استیضاح، ابعاد دیگری افزوده و اجرایی کردن آن را برای برخی محل تأمل و تعلل قرار داده، سال پایانی بودن مسئولیت دولت و ثمره بخش بودن استیضاح در این زمان باقی مانده است. البته مسائل فرعی دیگری مانند، احتمال طغیان روحانی و حامیانش، سوءاستفاده دشمنان و منافقین و همچنین عدم یکپارچگی موضع مخالفان روحانی نیز مزید بر علت استنکاف از استیضاح ایشان گردیده است.

3️⃣ مسئله دیگری نیز هست که صرفا برای انقلابیون اصیل و ولایتمدار اهمیت داشته و جهت کسب تکلیف تعیین کننده است و آن چیزی نیست جز کشف نظر و تمایل ولی امرمسلمین امام خامنه‌ای مدظله العالی نسبت به استیضاح در این زمان و شرایط... تا با امتثال امر ولی بکنند آنچه باید بشود را . . .

🔳  نکاتی در خصوص مسائل مذکور در گزینه دوم:

🔴 اولا؛ هرگاه یک رئیس جمهور کفایت سیاسی خود را برای تصدی امور در حکومت اسلامی از دست می‌دهد باید بدون فوت وقت و به صورت قانونی کنار گذاشته شود. چرا که هر یک روز تکیه وی بر مسند امور در حاکمیت اسلامی خلاف عدالت و مصداق روشن ظلم بر اسلام و مسلمین خواهد بود، لذا تکلیف مجلس که عمل به مُرّ قانون است کاملا روشن می‌باشد. مگر در مواردی که بنابر قاعده‌ اهم و مهم و لحاظ مصلحت نظام و مردم البته آن‌ هم منحصراً با نظر صریح ولی فقیه رئیس جمهور تا اتمام پایان دوره قانونی إبقاء گردد.

⚫️ ثانیاً؛ در خصوص احتمال طغیان روحانی و حامیانش ابتدا باید عرض کنم که آیا این طغیان احتمالی بیشتر از اینکه ایشان بر مسند امور باشد آسیب‌زا و خسارت‌بار است؟ به نظر حقیر؛ خیر. ضمن اینکه با توجه به افت شدید مقبولیت روحانی در میان مردم و حتی حامیان سینه چاک دیروزش این استیضاح با موج رضایت مردم و عدم همراهی آنان با معترضین به استیضاح خواهد بود و همین امر عرصه را بر فتنه گران اغتشاش طلب تنگ کرده و ابتکار عمل و میدانِ عرضه اندام را از آنان خواهد گرفت.

⚪️ ثالثاً؛ استیضاحِ باعث و بانی اصلی وضع موجود توأم با ایجاد امید در مردم به بهبود وضعیت به نوعی موجب مبرا گشتن حاکمیت و نظام از اقدامات روحانی خواهد شد و همین امر تا حدود زیادی موجب انسداد باب سوءاستفاده دشمنان و منافقین خواهد گردید. ناگفته نماند که دشمنان و منافقین هم اکنون نیز از ثمرات خسارت بار این دولت به اندازه کافی و وافی جهت تخریب چهره نظام و عصبی کردن مردم استفاده ‌می‌کنند.

🔵 رابعاً؛ مسئله‌ای که به عقیده نگارنده گره بر کارِ استیضاح انداخته و عملا بستر ساز ادامه حیات خسارت‌بار این دولت در این سال‌ها شده، عدم یکپارچگی مخالفان روحانی که غالبا در جریان حزب اللهی تعریف می‌شوند است. که منشاء آن هم تفاوت تحلیل، فقدان هماهنگی و بعضا حتی محافظه‌کاری برخی مؤثرین این جبهه می‌باشد. (مثلا در همین مجلس نسبتا انقلابی در خصوص مسئله‌ای به روشنی فساد تاجگردون ما شاهد حدوداً 100 رای مخالفِ رَدّ اعتبار‌نامه بودیم!!!)

🔘 نکاتی در خصوص گزینه سوم:

🔸 آنقدر که نگارنده از فرآیند و کیفیت اعمال ولایت ولی (امامین انقلاب) که استمرار همان سیره و سیاست‌ورزی اهل بیت علیهم السلام است می‌فهمد این است که؛ امام* در غیر از مسائلی که به اساس بقای دین و احکام الهی مربوط است مستقیم وارد نشده و به میزان ظرفیت جامعه و همراهی خواص و البته معطوف بر رشد و تربیت مسلمین اظهار نظر می‌فرمایند.

▫️الف) امام خامنه‌ای: «سؤال، تفحّص و امثال اینها که در قانون آمده، اینها حقّ شما است، بایستی انجام بدهید»

▪️ب) امام خامنه‌ای: «بنده اعتقاد راسخ دارم که دولتها بایستی تا آخرین روز مسئولیّتشان تلاش کنند و کار کنند»

🔹 خلاصه و مصداقی که بخواهم عرض کنم همین فرمایش اخیر امام خامنه‌ای در 22تیر99 به نمایندگان مجلس یازدهم، برای نگارنده در همین فضا* تحلیل و جهت کسب تکلیف فهم می‌گردد. لذا دو عبارت "الف" و "ب" که هر کدام به ترتیب مورد تکیه موافقین و مخالفین استیضاح در این زمان و شرایط قرار گرفته است را که بررسی می‌کنم طرف جواز استیضاح رجحان دار می‌نمایاند. البته اگر نکات مطروحه در #رابعاً فوق الذکر مانع نگردد.

👤 حسین کاوه ✍️

#️⃣ #سلم #حسین_کاوه #استیضاح_روحانی

🌐 @sollam

۰ نظر
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

پیام خود را بنویسید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی