معمای تیتراژهای ناسیونالیستی سریال معمای شاه!

سریال معمای شاه که روایت گر احوالات رژیم طاغوت و روند شکل گیری انقلاب اسلامی است مدتی می باشد که از شبکه یک در حال پخش است. در این سریال یکی از موضوعاتی که بنده را بر آن داشت تا یادداشتی بنویسم این بود که چرا تیتراژ ابتدایی و انتهایی و حتی قطعه هایی که در برخی سکانس های حساس فیلم خوانده می شود بر پاشنه ملی گرایی یا به عبارت دیگر ناسیونالیسم می چرخد؟؟!!
در یکی از قسمت ها حتی زمانی که شهدای موتلفه تیر باران می شوند بر خلاف دیالوگ های پایانی نقش ها که ایستادگی شان را بر سر ارزش های اسلامی نشان می دهد بعد از تیر باران بلا فاصله قطعه ای خوانده می شود که محتوای آن دال بر این است که گویا این افراد برای وطن و میهن جغرافیایی جان خود را فدا کرده اند که به شدت ملی گرایانه و ناسیونالیستی می باشد.


اگر ارزش این انقلاب به اسلامی بودن آن است باید حداقل در تیتراژها و قسمت های راهبردی سریال به شعائر و ارزش های اسلامی نیز که همانا ارزش های واقعی، و نه توهمی هستند اشاره ای بشود.
وقتی در قطعه های خوانده شده در این سریال به وطن و میهن اشاره می شود تنها از جهتی می توان خرسند بود که به میهن و وطن اصالت داده نشود و تنها زمانی آن واژه ها محترمند که مدلولشان وطن و میهنی باشد که مردمان آزاده و حق مداری دارد.
به قول معروف «شرف المکان بالمکین» شرافت مکان به کسی است که در آن ساکن شده است، و شرافت هر انسانی به عقاید او است و ای کاش در تیتراژهای این سریال کلید واژه هایی از عقاید کسانی که با خونشان تاریخ این سرزمین را نگاشته اند نیز آورده می شد.

در بسیاری از موارد رشادت ها و جان فشانی های شهدا و انقلابیون که هدفشان الهی است با قطعه سروده ای به نفع ملی گرایی و ناسیونالیسم مصادره می شود، مگر نه اینکه اساس انقلاب اسلامی امت گرایی است نه ملت گرایی پس چرا همواره شعار ملی گرایانه از تریبون این سریال پخش می شود.

جنگ ما جنگ عقیده است، و جغرافیا و مرز نمی‌شناسد. [ صحیفه امام خمینی – جلد ۲۱ – صفحه ۸۷  ]

۱ نظر
  1. یه علاقمند

پیام خود را بنویسید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی