روشنامه اجمالی تدوین برنامه تشکیلاتی

💠 انواع برنامه ریزی‌ها (این سطح بندی به فراخور نظام اجتماعی، و شرایط و نیاز مجموعه ها مختلف می‌باشد)

1️⃣ برنامه راهبردی: عبارت است از، تعیین اهداف کلان، اصلی و حیاتی تشکیلات و طریقه نیل به آنها، با توجه به شرایط درونی و عوامل محیطی و لحاظ آیندۀ تشکیلات. این برنامه ریزی خطوط راهنمایی و جهت گیری کلی تشکیلات را تعیین می‌سازد.

2️⃣ برنامه عملیاتی: عبارت است از، تعیین فعّالیت‌های لازم جهت نیل به اهداف راهبردی، از طریق منابع موجود و راهکارهای معیّن و لحاظ شده. برنامه ریزی عملیاتی به فعلیت درآوردن تصمیمات در چارچوب‌ها و جهت گیری برنامه‌ی راهبردی می‌باشد.

♦️ نکته: هر برنامه راهبردی جهت تحقق نیازمند برنامه عملیاتی است، تا بتوانیم مسائل نظری را عملی کرده و به اجرا در آوریم.

🔘 خلاصه: برنامه ریزی راهبردی فرایندی است که با توجه به شرایط و جایگاه موجود تشکیلات و ترسیم کمی و کیفی جایگاه مطلوب آن، لوازم و چگونگی گذار از وضعیت موجود و رسیدن به وضعیت مطلوب را در سطوح مختلف بیان می‌کند.

💠 ارکان اصلی برنامه راهبردی (جهت اختصار از ذکر مسائل و مؤلفه‌های دیگر برنامه ریزی راهبردی پرهیز کرده‌ایم)

1️⃣ رسالت: بیانگر علت وجودی و اهدف کلان، که منعکس کنندۀ باورها، ارزش‌ها و سیاست‌های اصلی تشکیلات می‌باشد.

2️⃣ مأموریت: تمام آنچه که تشکیلات جهت انجام رسالتش خود را مکلف به انجام آن می‌داند، مختصر و جامع بیان می‌کند.

3️⃣ چشم انداز: آنچه می‌خواهیم بشویم، تصویری از تشکیلات در پایان افق برنامه ریزی و ترسیم جایگاه تشکلیلات در آینده.

4️⃣ بیانیه ماموریت: در واقع بیانیة مأموریت زمینه‌ی فعالیت‌ها و اهداف اصلی تشکیلات را مشخصا تبیین و تشریح می‌کند.

5️⃣ ارزش‌ها: اصولی کلی که از نظر فردی و اجتماعی در تشکیلات نوعی رفتار مناسب و برتر شمرده می‌شوند و در هر حال معیارهای ثابت تشکیلات برای تصمیم گیری‌ها هستند که سیاست‌های تشکیلات ذیل و در چارچوب آن تعیین می‌گردنند.

6️⃣ سیاست‌ها: اصول عملی متغیر که ذیل و در چارچوب ارزش‌ها تعریف می‌شوند و با تعیین رویکرد و خط مشی در شرایط مختلف، حافظ اساس تشکیلات می‌باشند، تا تشکیلات بتواند به خوبی به وظایف خود عمل کرده و ادامه کار بدهد.

7️⃣ اهداف: همان نتیجه‌های نهایی و محقق شده‌یِ مطلوب و مقصود تشکیلات می‌باشند که در پاسخ به سوال چه باید بکنیم؟ بیان می‌شوند که جهت دستیابی و تحقق آنها، در حالت کمی به بلند مدت، میان مدت، و کوتاه مدت تقصیم می‌گردند.

8️⃣ راهبردها: همان طرق و روش‌های رسیدن به اهداف کلان یا بلند مدت می‌باشند که برخلاف اهداف حالت کمی ندارند و در پاسخ به سوال چگونه باید انجام بدهیم؟ بیان می‌شوند که کیفیت راهکارها را در سطح برنامه عملیاتی نیز تعیین می‌کنند.

9️⃣ پروژه‌ها: راهکارهایی که ذیل راهبرد تعریف می‌شوند را با اهداف کوتاه مدتی که توسط آن راهکارها محقق می‌گردند را مجموعاً پروژه می‌نامیم که کوچکترین چرخه کامل عملی شدن برنامه‌ها هستند.

👤 حسین کاوه ✍️ توجه بفرمایید که این متن مختصر خلاصه شده ده‌ها صفحه مطلب می‌باشد، لذا در واژه‌گزینی غرض‌هایی وجود دارد که بدون مطالعه‌ی دقیق فهم آن مشکل خواهد بود. . .

۰ نظر
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

پیام خود را بنویسید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی