استقلال یا وابستگی مسئله این است

🔘 استقلال حوزه علمیه اعم از مادی به معنای تامین منابع و بودجه و معنوی به معنای برنامه‌ریزی، تصمیم سازی، تصمیم گیری و غیره غالباً در دو سطح مطرح می‌شود که در ذیل اجمالاً به آنها خواهیم پرداخت.

◽️ سطح اول: استقلال حوزه از دولت‌ها و قوا...
◾️ سطح دوم: استقلال حوزه از نظام اسلامی

♦️ استقلال و عدم وابستگی به معنای اول درست و صحیح است
و استقلال و عدم وابستگی به معنای دوم غلط و نادرست است.

🔹 استقلال حوزه به معنای اول درست است چون علی‌رغم اینکه قوه مجریه رکن مهمی از نظام اسلامی است اما هنوز و با گذشت سالیان متمادی آنگونه که باید دچار انقلاب نشده است و برخی از ساختارها و رویکردهای درون قوه‌ای هنوز آنطور که باید اسلامی نیست لذا وابستگی به این قوه نادرست و چه بسا خطرناک خواهد بود. بگذریم از اینکه متصدیان دولت‌ها در ادوار مختلف با چه کم و کیفی به اداره دولت پرداخته‌ا‌ند.

🔸 اما استقلال به معنای دوم به این جهت غلط و نادرست است که نظام اسلامی عصر غیبت تحت ولایت مطلقه‌ی فقیه و تحت امر نائب امام زمان عج است و حسابش از حساب دولت‌ها جدا است؛ لذا با توجه به اینکه حوزه علمیه مهد انقلاب و انقلابیون بوده است و این درهم تنیدگی رسالت حوزه و نظام اسلامی و باورِ سیاست عین دیانت و دیانت عین سیاست همواره خط بطلانی میباشد بر جدایی حوزه از نظام اسلامی.

♦️ البته ناگفته نماند که حوزه علمیه در عمل آنطور که باید خود را با دستگاه ولایت و نظام اسلامی همساز نکرده است که این مسئله نیز به کوتاهی خوبان حوزه و کارشکنی خناسان سکولار برمی‌گردد.

⛔️ لذا باید هوشیار باشیم که ندای استقلال حوزه از چه حنجره‌ها و با چه انگیزه‌هایی سر داده می‌شود.

👤#حسین_کاوه✍️

🌐 @Peirovir

۰ نظر
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

پیام خود را بنویسید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی