هشدار؛ این مرجع تقلیدها خطرناک هستند!

🔘 مرجع تقلید یعنی محل رجوع مردم برای کسب تکلیف در خصوص مسائلی که در آن تخصص کافی برای تشخیص سره از ناسره را ندارند. این محل رجوع می‌تواند یک فرد و یا یک تشکیلات و سازمان باشد. با توجه به عدم امکان متخصص شدن همه افراد در همه زمینه‌ها ناگزیریم یا به عبارت دقیق‌تر لازم است برای کسب تکلیف در مسائلی که تخصص نداریم به اهل فن متعهد و متخصص مراجعه کنیم.

🔘 حال این رجوع به اهل فن و متخصص را تبعیت بدانیم یا تقلید تاثیری در اصل ماجرا ندارد زیرا این حکم از جانب عقل سلیم و وجدان بیدار صادر شده است و با تایید طبیعت و فطرت انسانی همراه است. اگر یک فیلسوف یا جراح مغز هم که باشیم در معماری ساختمان و خرابی خودرو باید به مهندس و مکانیی که کفایت آنها برای ما احراز شده است رجوع کنیم و بعد از اعتماد ادامه کار و حل مسئله را به آنها بسپاریم.

♦️ این مقدمات را عرض کردم تا مشترکات مقبولُ الطرفینی داشته باشیم جهت تکیه برای ادامه و طرح و بحث در خصوص یک مسئله مهم، که آن هم مسئله‌ای نیست جز مسئله حساس مرجعیت . . . ناگفته نماند که این مرجعیت منحصر در مسائل اساسی زندگی نیست بلکه به حوزه‌های فرعی علایق و سلایق و به عبارت دیگر خرده رفتارها و به طور کلی سبک زندگی نیز سرایت کرده و سایه افکنده است.

🔘 دست گذاشتن تئورسین‌های مکاتب فلسفی و سیاسی غرب بر روی نفسانیات و تمایلات حیوانی و تمرکز بر اصالت فرد و لذت گرایی بی قید شرط موجب مرجع تراشی برای تبعیت توده‌ها در سبک زندگی غربی شده است. رونق گرفتن بازار مکاره‌ها با سکه‌هایی منقش به جمال سلبریتی‌هایی که به جرأت می‌توان آنها را به مثابه بت‌های عصر مدرنیته دانست که افسران پیاده نظام ساز برای نظام سلطه هستند بستر ساز انحراف ریل مرجعیت در جامعه ما شده است.

🔘 حال در این تعارض منافع ایدئولوژیک و تضارب آراء تئورسین های جبهه حق و باطل، الگونمایی از انسان تراز جامعه توحیدی راهی است میانبر جهت ارائه مدلی زنده برای الگو برداری مردم و خصوصا نسل جوان در سبک زندگی اسلامی که باید مورد توجه قرار بگیرد. اصالت دادن به جذابیت‌های ظاهری و دامن زدن به ارزش پنداری آنها زمینه ساز کنار زدن و گوشه نشینی انسان‌های خوش سیرت و خدا پسند در جامعه امروز شده که معلول میدان دادن نهاد‌ها و مسئولین به جریان‌های غرب‌زده است.

👤#حسین_کاوه✍️

🌐 @Peirovir

۰ نظر
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

پیام خود را بنویسید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی