سودای مرجعیت!

🔘 هر مرجعی مجتهد است اما هر مجتهدی مرجع نیست، البته ناگفته نماند که مراجع خودخوانده و مرجعیت موروثی از این قاعده مستثنا هستند! حال سوال پیش آمده این است که مرجعیت تعیینی است یا تعینی؟

⚪️ مجتهد کسی است که در احکام شرع توان تشخصی سره از ناسره را داشته و دیگر مقلد کسی نیست، اما مرجع کسی است که علاوه بر توان اجتهاد محل رجوع و تقلید غیر مجتهدین که غالب مردم هستند نیز می‌باشد.

🔴 به عبارتی می‌توان گفت که منشأ و خاستگاه فعلیت اجتهاد در خود شخص است که باید با تلاش و کوشش به آن برسد ولی منشأ و خاستگاه فعلیت مرجعیت در مردم است که باید جهت کسب تکلیف در احکام شرع به مجتهد رجوع کنند تا وی یعنی مجتهد با کثرت رجوع مردم و محل رجوع قرار گرفتن به مرجعیت برسد.

⚫️ حال در این دوران که عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات، و مدیریت افکار توسط رسانه ها می‌باشد بیم آن می‌رود که برخی از معممین کم تقوا و سواد با پروپاگاندا و رپرتاژ و دوپینگ رسانه‌ای خود را به عنوان مرجع به افکار عمومی تحمیل کنند.

🔵 با توجه به عبارات فوق لازم است ساز و کاری در جامعه سنجیده شود تا ضمن حراست از جایگاه مرجعیت، نظارتی استصوابی بر مدعیان این جایگاه داشته باشد. این رسالت مهم در حال حاضر بر عهده جامعه محترم مدرسین می‌باشد که امید است همانند اوایل انقلاب، انقلابی عمل کند.

⚠️ پی‌نوشت: آیت الله یزدی رئیس جامعه مدرسین: برای احراز اجتهاد یا باید اجازه نامه اجتهاد داشته باشند یا اثر علمی که اجتهادشان را تایید کند و یا اینکه بیایند و امتحان بدهند.

👤 #حسین_کاوه ✍️
#️⃣ #پیرو #علوی_بروجردی

🌐 @Peirovir

۰ نظر
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

پیام خود را بنویسید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی