عبرتی از عاشورا، در کجا ایستاده‌ایم؟

📌 به عبارت زیر که فرازی از زیارت عاشورا می‌باشد توجه بفرمایید.

🔹 عین عبارت: «لَعَنَ اللهُ اُمهً اَسرَجَت وَ اَلجَمَت و تَنَقَّبَت لِقِتالِکَ» (در معنای "تَنَقَّبَت" اختلاف است).

🔸 ترجمه: لعنت خداوند بر گروهی که اسب‌ها را زین کردند و نعل زدند و برای کشتن تو به راه افتادند.

✔️ همانگونه که در منطق و فلسفه بیان شده است برای تحقق و به وقوع پیوستن یک معلول در عالم ماده همواره نیازمند چندین علت ناقصه هستیم که با مشارکت هم علت تامه ایجاد معلول خود می‌شوند به صورتی که فقدان یکی از علت‌های ناقصه به عدم تحقق معلول در عالم ماده می‌انجامد.

📍 مثال: برای ایجاد معلولی مثل آتش ما به سه علت حرارت، ماده و اکسیژن نیازمندیم، به صورتی که تحقق آتش متوقف بر اجماع سه علت مذکور بوده و فقدان هر یک از آنها مانع ایجاد آتش می‌باشد.

🔸 غرض از بیان عبارات فوق تأملی در واقعه کربلا و ماجرای روز عاشورا می‌باشد. تأملی در چگونگی و عوامل مختلف و مؤثر در به وقوع پیوستن ظلم عظیم آن روز در حق امام معصوم و یارانش که جز حق چیزی نگفته و نمی‌خواستند.

🔹 افراد حاضر در دو طرفِ جبهه حق و باطل لزوماً در نوک پیکان و کانون معرکه نیستند بلکه بسیاری از مردم در عقبه دو جبهه حق و باطل و یا جزء جاده صاف کن‌های دو جبهه مذکور ایفای نقش می‌کنند.

♦️ درست است که برخی در روز عاشورا مستقیما دست به قتال نزدند اما اگر زمینه‌سازی آنها نبود این وقایع هرگز به وقوع نمی‌پیوست. اکنون نیز ما باید هوشیار باشیم که جاده صاف کن ظالمین و مفسدین نگردیم.

👤 حسین کاوه ✍️

#️⃣ #سلم #واقعه_عاشورا #عبرت

🌐 @sollam

۰ نظر
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

پیام خود را بنویسید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی