یکی از عوامل شایع اختلاف نظر

اختلاف نظر در حمایت و یا طرفداری از جریان حق و باطل مساوی است با کفر و توحید ، چون سرچشمه حق خداوند متعال است و کافر کسی است که منکر حق و در جریان باطل می باشد ، البته لازم به ذکر است که رابطه ی منطقی میان حق و باطل تناقض می باشد یعنی بیشتر از دو حالت نمی شود برای آن متصور بود و حالت سومی ندارد به بیان دیگر یک شخص و یا چیزی نمی تواند هم باطل باشد هم حق و یا اینکه هیچ یک از این دو نباشد ، اگر باطل باشد دیگر حق نیست و اگر حق باشد دیگر باطل نیست و اعتدال و میانه روی دراینجا امکان پذیر نیست همانند رابطه ی میان اعداد در زوج و فرد بودن ، یک عدد یا زوج است یا فرد و نمی تواند هر دو باشد و یا اینکه هیچ یک از این ها نباشد و حالت سومی نیز برای آن نمی توان متصور شد و از علم به زوج بودن یک عدد علم به فرد نبودن آن و از علم به فرد بودن یک عدد علم به زوج نبودن آن حاصل می گردد ، صفر به تنهایی عدد محسوب نمی شود و تنها علامتی دال بر عدم عدد می باشد .

حال گاهی اوقات مشاهده می کنیم که خروج از جریان حق را اختلاف نظر و سلیقه معنا می کنند و می گویند این امر کاملا طبیعی است و اختلاف نظر در همه جا وجود دارد ، برای بیان بهتر سراغ مثالی می رویم ؛ فرض کنید ما می خواهیم دیواری را رنگ بزنیم و در نوع رنگ با اختلاف مواجه می شویم یکی می گوید آبی و یکی می گوید قرمز ، در اینجا باید گفت حالت سومی غیر از این دو حالت نیز وجود دارد یعنی می شود هیچ یک از آن رنگ ها نباشد و مثلا سبز باشد پس کنار زدن هر دو حالت مورد نزاع امکان پذیر است ، و یا به عبارتی بلند بودن و یا سیاه بودن یک دیوار نیز محل اختلاف نمی تواند باشد چون قابل جمع است و یک دیوار هم می تواند بلند باشد و هم می تواند سیاه باشد ، در این دو مثال هم امکان رفع و هم امکان جمع موارد مورد اختلاف وجود داشت بر خلاف رابطه ی زوجیت و فردیت میان اعداد که گذشت .

حال ما در اختلاف نظرهای اعتقادی ، سیاسی ، اجتماعی و غیره باید خوب دریابیم که رابطه ی میان نظرهای مختلف چیست آیا قابل جمعند و یا مورد رفع و یا اینکه هیچ کدام ، البته فراموش نکنیم که گاهی اختلافات نیز از زاویه ی دید افراد سرچشمه می گیرند و ریشه ای نمی باشند که با درک نگرش های یکدیگر و رسیدن به یک نگرش و دید جامع قابل رفع هستند ، فلذا نباید تک بعدی به مسائل نگریست اما این موضوع را هم نباید فراموش کرد که با وجود قرائت های مختلف حق یکی است و قابل جمع با باطل نمی باشد و رفع طرفینی هم در نزاع حق و باطل امکان پذیر نیست ، حال بماند که بعضی مکاتب و افراد اساسا تعریفی که از حق و باطل ارائه می دهند غلط و نادرست است .

کلیدواژه : , ,
۱ نظر
  1. رها

پیام خود را بنویسید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی