جشنواره فجر در جاده انحرافی فرم زدگی

 

🔹گذشته از حاشیه‌های پررنگتر از متن جشنواره مانند ترویج و گسترش تجمل گرایی، غرب زدگی، ابتذال و نگاه و برخورد تجاری با فرهنگ و هنر و حتی بعضاً سیاه‌نمایی از اوضاع داخل به خاطر جلب رضایت و عنایت خارجی‌ها... گویا رفته رفته فرم و شکل به چنان قداستی دست یافته که دیگر محتوا و مضمون اثر نه تنها در درجه دوم قرار گرفته بلکه به شدت متأثر از فرم زدگی اباحه گرانه شده است.

🔸به عبارت ساده چگونه گفتن بر چه گفتن رجحان پیدا کرده! لذا خیلی مهم نیست که فیلم چه می‌گوید بلکه مهم آن است که فیلم چگونه می‌گوید! و این رویکرد به جایی رسیده که تفکرات انحرافی و گذاره‌های غلط، از حوزه معرفت شناسی گرفته تا روایت و تحلیل پدیده‌های روزمره اجتماعی به سادگی و با ظرافت خاصی در فرم و شکلی زیبا و با اغواگری‌های سینمایی به خورد مخاطب داده می‌شود.

🔹البته که بر اهمیت فرم و شکل و چگونه گفتن و ارائه محتوا و درهم تنیدگی این دو ملتفت هستیم، اما مسئله اینجا است که این فرم و شکل نباید جای محتوا و درون‌مایه فیلم را گرفته و یا آن را چنان تحت الشعاع قرار دهد که دیگر اهمیتی نداشته باشد که سازنده فیلم چه اندیشه‌ و تفکر و یا حتی چه روایتی را در ظرف زیبا و بسته بندی هزار رنگ فیلم خود به مخاطب ارائه و بعضاً القاء می‌کند.

🔺 هنر سینما با تمام اهمیتش صرفاً یک وسیله است، وسیله‌ای که قرار است مجرای انتقال معانی و مفاهیم انسانی و حقایق به دیگران باشد، لکن وسیله نباید جای هدف بنشیند.

۰ نظر
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

پیام خود را بنویسید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی