مساجد پردیسان و مردم سالاری دینی

مساجد با عملکرد امام و مأمومین است که می‌توانند پایگاه توحید و انقلاب گردند و مشکلات مردم در آن بحث و حل فصل شود لذا باید در ساز و کار اداره مساجد مشارکت‌های مردمی را بالا ببریم و در افقی که ولی فقیه جامعه امام خامنه‌ای عزیز ترسیم می‌کنند قدم برداریم.

بنابراین تعیین امام جماعت مساجد سنگ بنایی است که اگر درست گذاشته نشود و دیدگاه و نظر ولی جامعه و خواست نمازگزاران مساجد لحاظ نگردد قطعا خسارت آفرین خواهد بود.

از این رو طبق فتوای امام خامنه‌ای حتی امام جمعه حق عزل و نصب امام جماعت بدون در نظر گرفتن خواست مردم و نمازگزران یک مسجد را ندارد و نظر مردم در این مهم شرط لازم می‌باشد.

چند استفتاء در خصوص نحوه انتخاب امام جماعت در مسجد:[1]

پرسش: امام جماعت مسجد چگونه منصوب یا مشخص می‌شود؟

پاسخ: در هر مسجد نماز گزاران آن مسجد می‌توانند امام جماعت دارای شرایط را انتخاب و مشخص کنند.

پرسش: آیا امام جمعه می‌تواند امام جماعت را عزل و نصب نماید؟

پاسخ: امام جمعه نمی‌تواند امام جماعت را عزل و نصب نماید. بله امام جمعه می‌تواند کسی را برای امامت جماعت معرفی کند که اگر مردم قبول کردند اشکالی ندارد.

سوال: اکنون چند مسجد در پردیسان می‌توان نام برد که واقعا امام جماعت در آنها طبق فتوای رهبری  و مردمی انتخاب شده‌اند؟

بدون شک اگر امامان جماعات پردیسان طبق فتوای رهبری با نظر مردم انتخاب شوند نه به صورت فرمایشی و انتصابی! چون از دل مردم می‌باشند معتمد محل خواهند بود و می‌توانند با همین پشتوانه مردمی مطالبات مردم را پیگیری کرده و بازوهای توانمندی برای امام جمعه در سطح شهر باشند و باعث تعمیق تعامل بین مردم و  نهادها و سازمان‌های دولتی و غیره گردند  و وضعیت فرهنگی اجتماعی سیاسی پردیسان را بهبود بخشند.


1- www.pasokhgoo.ir/node/64848

۰ نظر
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

پیام خود را بنویسید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی