روز قدس 1400 یک روز آتش به اختیار پر نکته!

سوال؛ مردم چرا در راهپیمایی روز قدس شرکت می‌کنند و آرمان آزادی فلسطین و قدس شریف و نابودی اسرائیل را زنده نگه می‌دارند؟ آیا در جمهوری اسلامی قانونی داریم که مردم را ملزم یا مجبور به شرکت در راهپیمایی روز قدس کرده باشد!؟ آیا از طرف حکومت

روز قدس 1400 یک روز آتش به اختیار پر نکته!

پولی، جایزه‌ای، امتیازی و یا منافع مادی دیگری به شرکت کنندگان در راهپیمایی روز قدس داده می‌شود!؟ چه کسی و یا چه شرایطی می‌تواند راهپیمایی روز قدس را تعطیل کند؟ در صورت تعارض برخی دستورات و مصوبات پایین دستی که خروجی اتاق فکرهای خاص و بعضاً مشکوک است با اصول و ارزش‌های اساسی تکلیف چیست؟

جواب؛ دلیل و علت شرکت و حضور مردم در راهپیمایی روز قدس به حکم وجدان و به حکم عقل و شرع است. وجدان بیدار هر انسانی حکم به حمایت از مظلوم و مبارزه با ظالم می‌کند؛ عقل سالم و شرع مقدس نیز قویاً وجوب و ضرورت حمایت از مظلوم و مبارزه با ظالم را اثبات کرده و در اهتمام به آن قاطعانه حکم می‌کنند. وجدان بیدار حکم به اصلِ حمایت از مظلوم و مقابله با ظالم می‌کند و عقل و شرع نیز چگونگی و کم و کیف و حدود ثغور این حمایت از مظلوم و مبارزه با ظالم را تعیین و تشریح می‌کنند تا تکلیف برای مکلف روشن و واضح گردد. پاسخ سایر سوالات را ترجیحاً در ادامه یادداشت و در خلال مباحث می‌گنجانم.

رهنمودها و تعابیری که امامین انقلاب در خصوص مسئله فلسطین و پاسداشت روز قدس دارند بی نظیر است؛ که در اینجا به اختصار به چند نمونه از آنها اشاره می‌کنیم؛ امام خمینی(ره):«فلسطین پاره تن اسلام است. روز قدس روز اسلام است. روز قدس روزی است که اسلام را باید احیا کرد.‏ اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود.» امام خامنه‌ای:«مسئله‌ى فلسطین، مسئله‌ى اوّل دنیاى اسلام است. ماجرای فلسطین، همچنان مهم‌ترین و زنده‌ترین مسئله‌ی مشترک امّت اسلامی است. روز قدس نشان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دهنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى صف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بندى حق و باطل، صف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بندى عدل در مقابل ظلم است.» البته اینها صرفاً اشارات مختصر و کوتاهی بود.

این رهنمودهای امامین انقلاب بیانگر اهمیت و عظمت مسئله فلسطین و پاسداشت روز قدس است، همان مسئله و روزی که متأسفانه از اولویت بسیاری از ما و حتی مسئولین خارج شده است و گواه بر این ادعا ماجرای روز قدس امسال یعنی 17 اردیبهشت 1400 بود. اما باز در این خفقانی که غربگرایان در کشور ایجاد کرده و بعضاً مسئله کرونا را محملی برای پیشبرد مقاصد سیاسی خود قرار می‌دهند و محافظه کارانی که حاضر نیستند اندکی برای آرمان‌های انقلاب هزینه دهند، بودند انقلابیون مجاهدی که قیام را به قعود ترجیح دادند و  آتش به اختیار و خود جوش چراغ مسیر حماسه این روز را روشن نگه داشتند.

روز قدس 1400 یکی از مردمی‌ترین و خودجوش‌ترین اقدامات جریان حزب الله و انقلابیون ولایتمدار و آتش به اختیار بود که علی رغم عدم همراهی و حتی بایکوت رسانه‌ای و بعضاً ایجاد موانع برخی مسئولین خسته و محافظه کاران کوتاه آمده در مقابل فشارها و کارشکنی‌های دولت غربگرای پرزیدنت روحانی به صورت گسترده در سراسر کشور بدون حاشیه و با نظم و با شکوه برگزار گردید ولی متأسفانه رسانه‌های رسمی که اصل برگزاری این حماسه را پوشش خبری نداده بودند بعد از راهپیمایی نیز اقدام قابل توجهی در انعکاس آن نکردند! گویا این حرکت و حماسه مردمی ارزش خبری برایشان نداشته است!

نکته جالب روز قدس 1400 عدم حضور مسئولین در اکثریت غالب این راهپیمایی‌ها که به صورت خودرویی و موتوری و غیره دایر شده بود است. البته این مسئله را از زاویه‌ی بهتری هم می‌شود نگاه کرد و آن زاویه این است که مردم رشد خوبی کرده‌اند تا جایی که حتی اگر مسئولین و نهادهای متولی برگزاری این مراسمات نیز حضور نداشته باشند مردم به صورت خودجوش آن را مدیریت می‌کنند، مانند اقداماتی که در اربعین صورت می‌گیرد. و شاید بتوان گفت این رشد یکی از محسنات رسانه است که بستری برای مردم فراهم کرده که رهنمودهای ولی امر مسلمین را بدون واسطه و صریح و عاری از تفسیرهای غلط بشنود.

از نقش آفرینی رسانه و فضای مجازی در روز قدس نباید غافل شد، لکن متأسفانه برخی از دلسوزان انقلاب ندانسته مرعوب فضا سازی رسانه‌ای هستند تا جایی که رفته رفته رپرتاژها و جوهای رسانه‌ای حتی برای برخی از نخبگان نیز به یکی از مجاری معرفتی در اعتبار بخشی به پدیده‌ها شده است! به عبارتی هر چیزی که جو حاکم رسانه‌ای که بعضاً هم مهندسی شده و کاذب هستند آن را تایید کند درست می‌پندارند و حمایت و تاییدش می‌کنند و هر چیزی که جو رسانه‌ای که بعضاً آلوده به عملیات روانی و مهندسی داده می‌باشد علیه آن بود را اینان نیز تقبیح می‌کنند و مع الاسف بعضاً حتی به مقابله با آن می‌پردازند!

البته انقلابیون هوشیار در ماجرای راهپیمایی خودرویی روز قدس استفاده خوب و بهینه‌ای را از فضای شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها کردند که جای احسنت و بارک الله دارد. هم در تبلیغات قبل از راهپیمایی، هم در پاسخ به سوالات و شبهات و هم در انعکاس صحنه‌های حماسی راهپیمایی و همچنین و خصوصاً در مطالبه‌گری از مسئولین و روشنگری در خصوص استانداردهای دوگانه دولت و ستاد مقابله با کرونا و غیره... ناگفته نماند که در حماسه روز قدس 1400 انتظار بیشتری از برخی لیدرهای جریان حزب الله و خصوصاً مسئولین حوزه و سران روحانیت بود که امیدواریم در انتخابات پیش رو شاهد این دست انفعال‌ها نباشیم.

حماسه روز قدس 1400 قم را که از نزدیک لمس کرده و در رود خروشان آن جاری شده و با دیدن چهره‌های مصمم و با صفای انقلابیون خصوصاً نوجوانان قوت قلبی گرفته و به قول معروف حسابی شارژ شدم... البته که از مردم انقلابی قم انتظاری جز این نبود. اما اقدام آتش به اختیار دیگر فعالان انقلابی در سایر نقاط کشور قوت قلب و امید آفرینی مضاعفی داشت که با دیدن تصاویر و فیلم‌های آنان که علی رغم عدم پشتیبانی و مدیریت و هماهنگی نهادهای متولی، هوشیاری و اقدام تمیز و به موقع جریان حزب الله را بیشتر نمایان می‌کرد... این حماسه به عنوان برگ زرینی در کارنامه ولایتمدارن اهل عمل خواهد ماند.

۰ نظر
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

پیام خود را بنویسید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی