جایگاه مبهم حوزه در ساختار نظام اسلامی
🔹 هر روزه در گوشه و کنار نقدهایی بر متد آموزشی، ساختار و عملکرد سران حوزههای علمیه دیده می شود که به جز عدهای بسیار اندک که اساسا با اسلام و روحانیت مشکل دارند الحمدالله غالبا بیانگر دغدغهها و نشان از پویایی نسل جدید حوزویان دارد.
🔸 اما به نظر حقیر هنوز جهت و عمق نقدها آنگونه که باید نیست و تضارب آراء منتقدین و مدافعین در فضای "خانه از پای بست ویران است / خواجه در بند نقش ایوان است" صورت می پذیرد.
♦️ تا زمانی که تکلیف مؤثرین در وضعیت فعلی حوزه علمیه اعم از بیوت مراجع معظم، جامعه محترم مدرسین و سایر مجموعههای حوزوی جایگاهشان به لحاظ ساختاری (برنامه ریزی، تصمیم سازی، تصمیم گیری، مدیریت و اجرا و نظارت و ارزیابی) با جایگاه ولایت فقیه و جانماییشان در ساختار نظام اسلامی و ارتباطشان با سایر قوا و نهادهای حاکمیتی تعریف و مشخص نشود مشکلات نه تنها کم نخواهد شد بلکه روز به روز افزایش پیدا خواهد کرد.
♦️ همانگونه که در قانون اساسی جایگاه ولایت فقیه، خبرگان رهبری، شورای نگهبان، قوای سهگانه و نیروهای مسلح و غیره و غیره همگی تعریف و حدود و ثغورشان در وظایف و اختیارات مشخص شده است باید برای حوزه علمیه و مؤثرین در آن نیز فکری کرد تا هر از گاهی و به هر بهانهای سکولارهای لیبرال مسلک بر طبل جدایی نهاد دین از سیاست نکوبند و معرکههای منورالفکری عوام فریبانه نگیرند.
♦️ اساسا بهترین اقدام جهت خشکاندن آبشخورهای سکولاریزم، تنیده شدن ساختار حوزه علمیه و مؤثرین در آن در کالبد نظام اسلامی است و بس... ناگفته نماند منظور از نظام اسلامی قوه مجریه یعنی دولت نیست، چرا که ما هنوز با دولت اسلامی فاصله داشته و به عبارتی خودِ ساختار و بدنه دولت نیز نیاز به انقلاب و هضم در کالبد نظام اسلامی دارد.
👤#حسین_کاوه✍️
🌐 @Peirovir