جایگاه مبهم حوزه در ساختار نظام اسلامی

🔹 هر روزه در گوشه و کنار نقدهایی بر متد آموزشی، ساختار و عملکرد سران حوزه‌های علمیه دیده می شود که به جز عده‌ای بسیار اندک که اساسا با اسلام و روحانیت مشکل دارند الحمدالله غالبا بیان‌گر دغدغه‌ها و نشان از پویایی نسل جدید حوزویان دارد.
🔸 اما به نظر حقیر هنوز جهت و عمق نقدها آنگونه که باید نیست و تضارب آراء منتقدین و مدافعین در فضای "خانه از پای بست ویران است / خواجه در بند نقش ایوان است" صورت می پذیرد.

♦️ تا زمانی که تکلیف مؤثرین در وضعیت فعلی حوزه علمیه اعم از بیوت مراجع معظم، جامعه محترم مدرسین و سایر مجموعه‌های حوزوی جایگاهشان به لحاظ ساختاری (برنامه ریزی، تصمیم سازی، تصمیم گیری، مدیریت و اجرا و نظارت و ارزیابی) با جایگاه ولایت فقیه و جانماییشان در ساختار نظام اسلامی و ارتباطشان با سایر قوا و نهادهای حاکمیتی تعریف و مشخص نشود مشکلات نه تنها کم نخواهد شد بلکه روز به روز افزایش پیدا خواهد کرد.

♦️ همانگونه که در قانون اساسی جایگاه ولایت فقیه، خبرگان رهبری، شورای نگهبان، قوای سه‌گانه و نیروهای مسلح و غیره و غیره همگی تعریف و حدود  و ثغورشان در وظایف و اختیارات مشخص شده است باید برای حوزه علمیه و مؤثرین در آن نیز فکری کرد تا هر از گاهی و به هر بهانه‌ای سکولارهای لیبرال مسلک بر طبل جدایی نهاد دین از سیاست نکوبند و معرکه‌های منورالفکری عوام فریبانه نگیرند.

♦️ اساسا بهترین اقدام جهت خشکاندن آبشخورهای سکولاریزم، تنیده شدن ساختار حوزه علمیه و مؤثرین در آن در کالبد نظام اسلامی است و بس... ناگفته نماند منظور از نظام اسلامی قوه مجریه یعنی دولت نیست، چرا که ما هنوز با دولت اسلامی فاصله داشته و به عبارتی خودِ ساختار و بدنه دولت نیز نیاز به انقلاب و هضم در کالبد نظام اسلامی دارد.

👤#حسین_کاوه✍️

🌐 @Peirovir

۰ نظر
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

پیام خود را بنویسید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی