نکته: گاهی منافع طرفین با یکدیگر متناقض بوده یعنی نفع یک طرف در نقض نفع طرف مقابل است، مانند اینکه نفع من در مراقبت و استفاده از مال خودم است و نفع دیگری در تصرف و استفاده از مال من , و اینجا است که کار به نزاع کشیده و …
نکته: منافع به حسب افراد و طرفین می تواند متفاوت باشد مثلا منافع یک فرد مسلمان و آزاده در قسط و عدالت تحقق می یابد اما منافع یک فرد کافر و مستکبر مستلزم ظلم و جور استبداد است.
حتی اگر ما در یک اتاق در بسته، تنها باشیم و کسی غیر از ما در آنجا حضور نداشته باشد، اگر خوب گوش فرا دهیم چکاچک شمشیر های قوای عالی و دانی دورنی که سخت بر یکدیگر می تازند را خواهیم شنید. آری نبرد سختی در درون ما برپا است یک طرف هوای نفس و وسوسه های شیطانی، طرف دیگر عقل و فطرت خدا جوی ما مشغول پیکارند.
تمام جنگ و نبرد های دنیای بیرون انعکاس جنگ و نبرد درونی بانیان آن ها است، بردگان هوای نفس و شیطان در جنگ های بیرونی نمی توانند در جبهه و سپاه حق و حقیقت قرار بگیرند و همینطور کسانی که بر هوای نفس و شیطان درون خود غلبه کرده و با او به ستیز برخواسته اند قطعا در جهان بیرونی و صحنه ی نبرد در جبهه و سپاه خیر و حقیقت شمشیر می زنند.
نکته: اشرار و بی غیرت های دنیای ما مغلوب و مفلوک جنگ درونی خود و بردگان هوای نفس و شیطان هستند، فلذا ممکن نیست در نبرد بیرونی یا همان جهاد اصغر در جبهه و سپاه حق قرار بگیرند.
هر گاه خیر و شر و یا حق و باطل را هم آغوش دیدید، بدانید که یکی از طرفین از ماهیت ذاتی خود دست برداشته و تغییر کرده است، اگر در شر بودن باطل یقین کردید بدانید که خیری که هم آغوش اوست حق نیست و باطل اندر باطل است، سپاه خیر و حق زمانی دست از نبرد بر می دارد که یا طرف باطل هدایت شده و به حق و حقیقت بپیوندد و یا نابود شود.
سازش چیه داداش بعضی ها تو همین ایران خدم و حشم دارند و پادشاهی می کنند کجا داری دنبال مستکبر می کردی