سازش با مستکبر، استحاله منافع مادی و معنوی

فارغ از تمام گرایشات سیاسی، مذهبی و غیره… در یک تقسیم بندی کلی میدان جنگ و نبرد به دو طرف حق و باطل و یا به عبارتی دیگر خیر و شر تقسیم می شود.
سوال: جنگ و نبرد چیست؟
آیا کسی می تواند ادعا کند که خیر و شر، حق و باطل و یا کفر و اسلام به سر منزل آشتی و همزیستی رسیده اند؟
اما پاسخ سوال اول؛ در یک تعریف عامیانه و کلی جنگ و نبرد یعنی نزاع دو طرف بر سر منافع، بله منافع!!!


حال این دو طرف نزاع می توانند دو موجود تک سلولی باشند که بر سر بقا وارد جنگ و نبرد با یکدیگر می شوند یا دو ماده و انرژی که وقتی به میدان هم در می آیند با فعل و انفعالات خود سعی در غلبه بر حریف و ابقای وجود خود می کنند، مانند آب و آتش و دیگر مواد و انرژی ها …

نکته: گاهی منافع طرفین با یکدیگر متناقض بوده یعنی نفع یک طرف در نقض نفع طرف مقابل است، مانند اینکه نفع من در مراقبت و استفاده از مال خودم است و نفع دیگری در تصرف و استفاده از مال من , و اینجا است که کار به نزاع کشیده و …
نکته: منافع به حسب افراد و طرفین می تواند متفاوت باشد مثلا منافع یک فرد مسلمان و آزاده در قسط و عدالت تحقق می یابد اما منافع یک فرد کافر و مستکبر مستلزم ظلم و جور استبداد است.

حتی اگر ما در یک اتاق در بسته، تنها باشیم و کسی غیر از ما در آنجا حضور نداشته باشد، اگر خوب گوش فرا دهیم چکاچک شمشیر های قوای عالی و دانی دورنی که سخت بر یکدیگر می تازند را خواهیم شنید. آری نبرد سختی در درون ما برپا است یک طرف هوای نفس و وسوسه های شیطانی، طرف دیگر عقل و فطرت خدا جوی ما مشغول پیکارند.
تمام جنگ و نبرد های دنیای بیرون انعکاس جنگ و نبرد درونی بانیان آن ها است، بردگان هوای نفس و شیطان در جنگ های بیرونی نمی توانند در جبهه و سپاه حق و حقیقت قرار بگیرند و همینطور کسانی که بر هوای نفس و شیطان درون خود غلبه کرده و با او به ستیز برخواسته اند قطعا در جهان بیرونی و صحنه ی نبرد در جبهه و سپاه خیر و حقیقت شمشیر می زنند.
نکته: اشرار و بی غیرت های دنیای ما مغلوب و مفلوک جنگ درونی خود و بردگان هوای نفس و شیطان هستند، فلذا ممکن نیست در نبرد بیرونی یا همان جهاد اصغر در جبهه و سپاه حق قرار بگیرند.
هر گاه خیر و شر و یا حق و باطل را هم آغوش دیدید، بدانید که یکی از طرفین از ماهیت ذاتی خود دست برداشته و تغییر کرده است، اگر در شر بودن باطل یقین کردید بدانید که خیری که هم آغوش اوست حق نیست و باطل اندر باطل است، سپاه خیر و حق زمانی دست از نبرد بر می دارد که یا طرف باطل هدایت شده و به حق و حقیقت بپیوندد و یا نابود شود.

کلیدواژه : , ,
۱ نظر
  1. تهران پرواز

پیام خود را بنویسید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی