اهمیت رسانه در نبرد شناختی و جنگ روایت‌ها

اعمال و رفتار انسان‌ها در مواجهه با پدیده‌های مختلف به صورت ناخودآگاه #متناسب با آگاهی و شناختی که از جهان پیرامون خود دارند #تنظیم می‌شود و کیفیت این شناخت به تناسب جهان بینی و ایدئولوژی هر فرد #متفاوت است. جهان بینی و

اهمیت رسانه در نبرد شناختی و جنگ روایت‌ها

ایدئولوژی هر فرد نیز متأثر از مجموعه باورها، #قواعد و اطلاعاتی می‌باشد که منشاء ادراک، اعتقاد و #دریافت هر یک از آنها نیز از تجربه و تعبد گرفته تا عقل و کشف و شهود متفاوت می‌باشد.

وقتی اقدام و فعل یک انسان را در حالت #طبیعی آنالیز می‌کنیم به ترتیب با سه مرحله کلی تفکر، تصمیم و عمل مواجه می‌شویم و به عبارتی عمل متوقف بر تصمیم و تصمیم متوقف بر تفکر خواهد بود. البته این ترتّب و توقف در حالت طبیعی و #نرمال یک انسان است و ممکن است در فرد و یا شرایط غیر طبیعی اینگونه نباشد. پس در حالت طبیعی تفکر ما مقدمه‌ای است بر تصمیم و در نهایت عمل ما...

حال تفکر چیست؟ به زبان ساده تفکر همان فعالیت و تلاش ذهن است برای عبور از مجهولات و رسیدن به معلومات یا آگاهی و دانستن... این فعالیت ذهن #مبتنی بر قواعدی مانند علیت، سنخیت و بطلان دور و تسلسل و غیره است که ما در علم منطق به آن می‌پردازیم، اما #ماده و مفعولی که تفکر ذهن بر روی آن انجام می‌پذیرد و آن ماده به عبارتی #ملات کار است همان اطلاعاتی هستند که غالباً از طریق حواس پنجگانه آنها را دریافت و درک می‌کنیم.

در عصر حاضر درصد بالایی از تمام چیزهایی که ما از جهان پیرامون خود می‌بینیم و می‌شنویم از کانال و در بستر #رسانه از مطبوعات گرفته تا شبکه‌های تلوزیونی و فضای مجازی می‌باشد و این رسانه‌ها نیز هر یک مدیر و #گردانندگانی دارند که هر یک به خاطر اهدافی این رسانه‌ها را تاسیس کرده و برای آن مبالغ کلانی هزینه می‌کنند ولذا #قطعاً بدون برنامه نیستند.

حال تصور کنید کسی یا کسانی بخواهند اعمال و رفتار ما #مدیریت و کنترل کرده و یا ما را به کنش و واکنش‌هایی متمایل و یا حتی وادار کنند! دیگر لازم نیست شلاق بر دست و یا با زنجیری بر گردن ما این کار را انجام دهند فقط کافی است که با صدای بلند و تکرار فراوان یا همان تبلیغات و #پروپاگاندا روایت خود را از پدیده‌های جهان پیرامون بر ما قالب کرده و یا تحمیل کنند! آن وقت است که ما پدیده‌ها و مسائل را آنگونه که آنها می‌خواهند می‌بینیم و می‌شنویم و همین مسئله #مقدمه و شکل دهنده اعمال و رفتار ما خواهد شد.

بنابراین لازم نیست که برای مدیریت مردم و جوامع دست به #مدیریت پرهزینه فیزیکی و ارتباط سیستمی مستقیم بزنیم بلکه کافی است #صرفاً افکار عمومی را مدیریت کنیم آن هم نه #نظام فکری افراد بلکه کافی است آن چیزی را که می‌خواهیم، به آنها نشان بدهیم و یا پدیده‌ها را آنگونه که می‌خواهیم به آنها #بنمایانیم و یا آنقدر قرائت جعلی از مبانی و یا روایت جعلی از رخدادها #تولید کنیم که مبنا و رخداد صحیح و درست #گم بشود و این دقیقاً همان راهبرد و سیاستی است که نظام سلطه با #امپراطوری رسانه‌ای خود سالها است به آن مبادرت دارد.

۰ نظر
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

پیام خود را بنویسید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی