حاشیه‌ای بر تشرّف پاپ فرانسیس

نفسِ سفر پاپ به عراق اگر نگوییم بی اهمیت است، بسیار کم اهمیت می‌باشد! چون خودِ پاپ و نهاد کلیسا هیچ اهمیت، جایگاه و نقش آفرینی مثبت و مؤثری در معادلات جهان امروز ندارند! از ابتدا(انحراف مسیحیت توسط پولس)

حاشیه‌ای بر تشرّف پاپ فرانسیس

هم نداشته‌اند، خصوصاً با نهادینه شدن نگرش سکولار در بین رجال مسیحیت و نهاد کلیسا بعد از دوره رنسانس و فاصله گرفتن از تدبیر مسائل اجتماعی در سطح کلان و تنزل دادن تدیّن و شریعتِ راستینِ مسیحی به احکام فردیِ تشریفاتی و معنویتِ التقاطی غیر پاسخگو به نیاز امروز بشر...

اما همانگونه که مستحضر هستید رسانه‌های مختلف که هر یک تریبون یک جریان فکری و سیاسی هستند به این سفر پرداخته و مشغول تحلیل آن می‌باشند. البته این مسئله بیش از یک سوژه خبری جذاب و متفاوت خصوصاً در میان اخبار غالباً ملتهب منعکس شده از غرب آسیا برای رسانه‌ها که هر یک به دنبال مصادره آن به نفع جریان مطلوب خود هستند چیز خاصی ندارد! گرچه ممکن است در پس پرده این سفر مقاصد و اهدافی پنهان باشد یا از عوارض این سفر استفاده‌هایی شود که باید هوشیارانه منتظر بود و دید.

تنها نکته قابل توجه این سفر مشرف شدن پاپ فرانسیس به محضر یکی مراجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله سیستانی(مد ظله العالی) است که با درایت بیت معظم له بدون تشریفات و حاشیه پذیرای ایشان شدند و نکاتی را در خصوص اوضاع معنویت در جهان ظلم و ستم، فقر و بی عدالتی و خصوصاً مسائل منطقه و مسئله فلسطین اشغالی را به وی متذکر شدند که امیدواریم نفسِ حقّ آیت الله در پدر روحانی اثر بگذارد و ایشان نیز مِن بعد مقداری در خصوص ظلم و جنایت‌های کشورهای غربی خصوصاً آمریکا حداقل اظهار تأسف بکنند.

بد نیست به سوالاتی که در خصوص این سفر وجود دارد نیز اشاره‌ای بکنیم؛ آیا نظام سلطه بعد از ناکامی عملیات‌های متعدد نظامی و استفاده از قدرت سخت جهت اعمال تغییرات مطابق منافع خود در غرب آسیا اکنون وارد فاز جدید و عملیات نرم شده است؟ آیا نظام سلطه در سیاسیون غرب زده عراق و سکولارهای حوزوی طمع کرده تا یک واتیکان شیعه را پایه گذاری کرده و میان حوزه انقلابی قم و نجف دوقطبی ایجاد کند؟ آیا سفر پاپ فرانسیس به عراق برای ظرفیت سنجی جهت اقدامات آینده و اعمال تغییرات مطابق میل دولت‌های مستکبر غربی در منطقه می‌باشد؟

ناگفته نماند که فارغ از تفاوت‌های ایدئولوژیک و نگرش‌های مذهبی، این دیدار فرصت خوبی برای مقایسه تأثیر گذاری حوزه و کلیسا و رجال برخاسته از این دو نهاد متولی دین، بر تحولات جهان و زندگی بشر در عصر مدرنیته و جولان تکنولوژی می‌باشد. چون برخی جریانات خارجی و داخلی به شدت پیگیر واتیکانیزه کردن قم و نجف هستند و در این مسیر از هیچ تلاشی دریغ نکرده و نمی‌کنند و خصوصاً نقشه‌های زیادی برای تولید آنتی‌تز انقلاب اسلامی از سرچشمه‌های قم و نجف دارند که بر ضرورت هوشیاری بیش از پیش انقلابیون می‌افزاید.

۰ نظر
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

پیام خود را بنویسید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی